ע.נ.א שירותי תקשורת

    צור קשר

שם
טלפון
דוא"ל
נושא הפניה:

   בין לקוחותינו

 

 מאמרים

גניבת שיחות

עם כניסת עולם ה- IP למרכזיות, וקיומם של אינטגרטורים רבים שלא משקיעים מאמץ או שאינן יודעים לאבטח את המערכת שהם מתקינים, יש היום מרכזיות רבות שרק מחכות לכל גנבי השיחות, אלו הן הרבה פעמים חברות המוכרות כרטיסי חיוג ורוצות שתעבורת השיחות של הלקוחות המשלמים להם תהיה חינם, או אויבינו המעוניינים לגרום נזק לשמו, לכן הם מפעילים רובוטים הסורקים כתובות IP של מרכזיות ואם פורט 5060 נותר פתוח הן יכולות להעביר שיחות של לקוחות דרכן מבלי להיות מחויבות. דרכים נוספות עבורן לגניבת שיחות הוא להשתמש במערכות מענה קולי, נתבי שיחות או שירותי דיזה שאינן מאובטחות כראוי וכן באמצעות בקשה טלפונית מאדם תמים להקיש קוד עקוב אחרי ולאחריו מספר טלפון אליו רוצים לנתב את השיחות.

 

חברות התקשורת מחזיקות מחלקת הונאות עם כלים רבים לאבחן שיחות אלו במהירות אך בפועל אין להן אינטרס לעלות על גניבות הקורות שלא באשמתן, היקפן של שיחות אלה יכול לעיתים להפיל חברות אם הן לא מתגלות בזמן סביר אלא רק בחשבונית.

חברות התקשורת הבינלאומית מחייבות את השיחות הגנובות בעלות של לקוחות מזדמנים שהיא גבוהה עשרות מונים מהעלות אותה הן מחייבים לקוחות רשומים, והרבה יותר מהעלות האמיתית של השיחה לחברות התקשורת הבינלאומית עצמן.

 

החברות המבצעות את הגניבות משתמשות לעיתים קרובות באותה כתובת IP ולפעמים באותו מספר טלפון ללא חסימת זיהוי גם כשהמספרים נמצאים בארץ. היעדים אליהן מופנים השיחות הן מערכות ניתוב שיחות במדינות ערב, מזרח אירופה או אפריקה ולעיתים למספרי לויין שעלותם גבוהה במיוחד לצורך גרימת נזק בלבד. המספרים ידועים וניתנים לחסימה או לפחות לניטור ברמת חברת התקשורת אך זה נעשה לעיתים רחוקות כי הרווח על שיחות אלו הוא גבוה.

 

מחלקת ההונאות בחברות האשראי לדוגמא מזהות במהרה גניבת כרטיס מודיעות ללקוח ומזכות אותו,  הכלים שיש לחברות התקשורת לזיהוי טובים יותר ואפשרויות הפעולה רבות יותר.

 

ברישיון של החברות הבינלאומיות למתן שירותי בזק בינלאומיים (לא קיים ברישיון חברות התקשורת הקווית) קיים סעיף 56 המתייחס למניעת הונאות וזו לשונו:

56.1 בעל הרישיון ינקוט בצעדים מתאימים וסבירים למניעת הונאות ויקיים מערכת בקרה ומעקב כדי לוודא, ככל שניתן, שמקבל השירות לא יחויב בעד שיחות שלא ביצע או שירותים שלא צרך ויזכה את מקבל השירות במידה וחויב בטעות בגין שיחות או שירותים כאמור.

56.2 בעל הרישיון ישתף פעולה עם בעלי רישיונות באיתור הונאות ומניעתן.

56.3 בעל הרישיון יקים ויפעיל אמצעים מתקדמים ויעילים לאיתור תנועה בלתי חוקית ומניעתה בזמן אמיתי או בזמן אמיתי בקירוב.

 

בסעיף 52 ברישיון החברות הבינלאומיות נדרש בעל הרישיון למנות נציב תלונות

בסעיף 53 ברישיון נקבע כי חילוקי דעות בין המנוי לבעל הרישיון ייושבו ע"י נציב התלונות.

 

במידה ונגנבו מכם שיחות ולא קיבלתם על כך התרעה בזמן סביר מחברת התקשורת ניתן לבצע את המהלכים הבאים כדי לקבל זיכוי מחברת התקשורת או לבטל כליל את החיוב על הגניבה:

  1. לגשת למשטרה ולהגיש תלונה על גניבה עם פירוט השיחות, המשטרה לא תעשה דבר אך צריך לקחת את טופס התלונה המשמש אסמכתא לגניבה.
  2. להעביר את התלונה למשרד התקשורת, כדי לידע אותם על היקף התופעה ולעדכן בבעיה האישית, גם הם לא יעשו דבר ויפנו לסעיף 56 המוזכר, במידה ותקבלו מענה.
  3. לפנות לחברת התקשורת הבינלאומית על סמך התלונה שהוגשה במשטרה והפניה למשרד התקשורת ולהכנס למשא ומתן כדי להקטין עלות זו או לבטלה כליל.
  4. לפנות לערכאות משפטיות כדי לתבוע מחברת התקשורת את הסכום שנגנב במידה והמשא ומתן לא עלה יפה, סביר להניח שהפשרה תגיע לפני המשפט.

 

חובת חברות התקשורת לקיים אמצעי הגנה מפני גניבת שיחות אינה פוטרת את הלקוחות מלהגן על המערכות המותקנות אצלם. ישנן מספר פעולות אותן ניתן לבצע כדי לא להגיע למצב בו אנו נסמכים על מתקין המערכת או על חברות התקשורת:

  1. לבחור מרכזית טלפון המגיעה מהיצרן סגורה ולפתוח בה רק את השירותים בהם אנו מעוניינים, זה נחמד לקבל מערכת הפתוחה כברירת מחדל למגוון שירותים רחב, אך אם איננו משתמשים ב- 90% מהן (מה שקורה במרבית המקרים), שירותים אלו עלולים להוות פתח לגניבת שיחות אם לא אובטחו כראוי.
  2. דאגו לאפשר כניסה לניהול המערכת מרחוק מכתובות IP קבועות ועם סיסמאות שאינן ברירת מחדל
  3. ביחרו מרכזיה בה לא ניתן להשתמש בסיסמאות ברירת מחדל ויש חובה לשנות את הסיסמא בכניסה ראשונה. מדובר בכל סיסמאות המערכת: ניהול, שלוחת SIP, מענה קולי, נתב שיחות, דיזה וכו'.
  4. דאגו לשנות במידת האפשר את הפורטים של ברירת המחדל לדוגמא פורט 5060 ואת הקודים של ברירת המחדל לדוגמא קודים לביצוע עקוב אחרי.
  5. קיימות מספר פתרונות המותקנות בין המרכזיה לרשת התקשורת אשר נותנות הגנה למרכזיה במספר רמות, בדיקת התקפות, בדיקת יעדים חריגים או תעבורת שיחות חריגה ומשלוח הודעות SMS או חסימות במקרה ומתגלית בעיה.

חשוב לאבטח את מערכת התקשורת במשרד כדי שלא יתבצעו גניבות שיחות אך במידה ובוצעו אין חובה לשלם את התעריפים המופקעים של חברות התקשורת הבינלאומית.

 

   מוצרים

Powered by Artvision | Truppo Websites